گرچه تفاوت نسل ها واژه جدید و چندان عجیب و غریبی نیست، اما شاید در عصری که ما زندگی می کنیم، بسیار پر رنگ تر از دوره های دیگر خود را نشان می دهد.

منظور از تفاوت نسل ها چیست؟

شکاف و تفاوت نسل ها اصطلاحی است که امروزه بارها و بارها چه توسط خانواده ها و چه رسانه های اجتماعی شنیده می شود. موضوعی که برای برخی به عنوان یک چالش و برای عده ایی یک تحول مثبت محسوب می شود. اما به هر ترتیب، کنار آمدن با آن و درک تفاوت نسل ها میان والدین و فرزندان یکی از دغدغه های مهمی است که بایستی به درستی با آن برخورد شود.

عوامل بوجود آورنده تفاوت نسل ها

در هر دوره ایی از تاریخ تفاوت نسل ها وجود داشته است و هیچ نسلی دقیقا شبیه نسل قبل نبوده است. با این وجود، این مسئله در دنیای امروز بسیار فاحش بوده و به همین دلیل هم توجهات زیادی را به خود معطوف کرده است.

اما دلیل این امر چیست؟ علل مختلفی می تواند در پیدایش شکاف نسلی موثر باشد. عوامل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، صنعتی و … همگی در این امر دخیل هستند.شاید واضح ترین و مهم ترین بستری که تفاوت نسل ها در آن دیده می شود، موضوعات و نگرش های فرهنگی باشد.

شالوده فرهنگ را ارزش های اجتماعی و هنجارها، دانش، باورها، و آداب و رسوم تشکیل می دهد. معنا و مفهوم تمامی این موارد برای نسل جوان تغییر کرده است و آن ها می خواهند جهان را به شکل دیگری برای خود تعریف کنند.
موضوعی که در سنجش وضعیت تفاوت نسل ها در سوژه های فرهنگی اجتماعی مد نظر قرار گرفته شده است، تصورات دو نسل جوان و پیر نسبت یکدیگر و درکی که از هم دارند می باشد.

به عنوان چیزی که سبب شکاف نسلی بین والدین و فرزندان می شود، تصوری است که فرزندان نسبت به نگرش والدین دارند.

ممکن است به نظر آن ها، والدین پذیرش چندانی در مقابل نوآوری نداشته و بیشتر به سنت وابسته اند. به عقیده آن ها، قدیمی ترها به تقدیر معتقدند، دایره روابطشان محدود است، خانواده گرا و محلی گراتر هستند، کمتر اعتماد می کنند، و همگام با پیشرفت های تکنولوژی یا علمی پیش نمی روند. این بر خلاف معیارهای والدین ایده آل برای آن هاست.

حال در نظر داریم با شرکت شما در پرسشنامه الگوهای رفتاری نسل های مختلف
با بررسی تفاوت نسل ها میان والدین و فرزندان ، صاحبان کسب و کار ها ، مدرسین و اساتید و مشاورین ، بتوانیم اطلاعات سودمندی را در این رابطه به شما ، پس از تحلیل داده ها ارائه دهیم.
تفاوت بين نسلي به معناي وجود اختلاف نظرهاي مهم ميان دو نسل والدين و فرزندان در جنبه هاي مختلف زندگي نظير الگوي همسرگزيني، الگوي مصرف کالاي فرهنگي، نحوه گذران اوقات فراغت، رفتار ديني، نگرش به جنسيت است.
جامعه ايران در دهه هاي اخير در جريان تحولات فرهنگي و اجتماعي وسيعي قرار گرفته است. اين تحولات به ويژه در خانواده ها چشمگير بوده است.

يکي از مهم ترين تحولات، برجسته تر شدن تفاوت هاي ارزشي ميان فرزندان و والدين است که موجب شده خانواده ها در معرض چالش هاي جدي قرار گيرند.
چالش هايي که به نظر مي رسد شکل سنتي خانواده را زير سوال برده است.

به هزار نفر اول شرکت کننده در این پرسشنامه به قید قرعه پکیج کامل بهبود فردی یا پکیجی به همین اندازه نفیس ارائه می گردد.